Blog


Na této stránce si dovolíme shromažďovat postřehy a fakta z aktuálního dění a budeme se snažit poskytnout čtenářům informace, které by mohly být prospěšné v jejich rozhodování ohledně investování kapitálu nebo třeba ve výběru výrobků v segmentech, ve kterých působíme a přijde nám dobré k nim něco napsat. Jde čistě o naše subjektivní názory, tak se vám asi sem tam stane, že ne se vším se ztotožníte.:)

Auta 15.4.2023

Obrázky GLE 53 AMG včetně interiéru

Dnes se budu v článku věnovat vozidlu ze segmentu SUV od prémiové značky Mercedes Benz. Je to druhý největší model tohoto výrobce s označením GLE a motorem 53 AMG. Model je z roku výroby 2021 a v této motorice nabízí mimo krásného zvuku AMG výfuků také 320 kW což je v přepočtu přibližně 435 koní. Podvozek je o kus tvrdší než u jeho sourozenců bez AMG motorů, ale nemusíte se bát. Jízda je i tak velice pohodlná a kompenzace je určitě v zážitku ze sportovní jízdy, která tomuto vozu velmi sluší. Než se pustím do jízdních asistentů a všech technických vymožeností, kterými může vůz disponovat si dovolím jeden osobní názor. Ten automobil je prostě nádherný. Ve své třídě tedy SUV je to za mě tvarově nejhezčí vůz své doby. Vyrábí se ještě ve verzi Coupé, které je také velice povedené a milovníci oblých tvarů to jistě ocení. Interiér je designově velmi dobře provedený. GLE disponuje jedním velkým displejem, který nahrazuje i klasické budíky tachometrů na které jsme byli zvyklí dříve. Díky tomu se nechá nastavit několik režimů vzhledu budíků a automobil jen tak nepřestane nudit i co do vzhledu. Ambientní osvětlení v nekonečném počtu odstínů barev dodává vzhledu interiéru ještě více na kráse. Hlavně ve večerních hodinách. Pojďme na všechny sady výbavy, které Mercedes do GLEčka dokáže namontovat. Facelift AMG auto dělá ještě hezčí než je GLE v normální dieslové nebo benzínové motorice. Vyhřívání a chlazení předních sedadel a vyhřívání zadních sedadel dodá na komfortu jízdy jak v letních parních měsících tak v těch zimním chladných. Automobil může disponovat asistenty jízdy v pruzích, jízdy v dopravní zácpě, adaptabilním tempomatem, který reaguje na překážky kolem a uzpůsobuje jim rychlost jízdy. Tito asistenti už jsou společně jen krůčkem k jízdě bez řidiče. Vůz vám úplně samostatnou jízdu ale zatím nepovolí. Každou chvíli vám bude připomínat pohyb volantem, aby měl jistotu, že se stále na jízdu soustředíte. Mnoho přednastavených režimů jízdy vám velmi jednoduše umožní přepínat mezi komfortní jízdou, jízdou v terénu či několika dynamickými možnostmi. Nastavitelnost výšky vozu do 3 poloh zajistí jak bezpečí při dynamické jízdě, tak ochranu vozidla při jízdě v terénu. Nejvyšší poloha opravdu GLE zvedne do výšin. Masážní sedadla jsou dalším možným komfortem ve vozidlech Mercedes Benz. Dalším prvkem je ovládání hlasem, které je opravdu skvělé. Můžete se soustředit na jízdu bez rozptylování a Mercedes vyřeší vše pouze za pokynů vašeho hlasu. Pro mne se toto osobně stalo návykovým. Ne že by touchpad s displejem byl špatný na ovládání, ale za jízdy je přece jen bezpečnější hlasové ovládání jak například navigace tak možností komunikace s mobilním telefonem a tak podobně. Panoramatické střešní okno je třešničkou na dortu interiéru a dodá spolucestujícím krásné výhledy po okolí. Pojďme se přemístit do prostoru kufru. Vozidlo má pultovou formu kufru tedy po otevření zadních dveří máte před sebou bezbariérový velkorysý prostor pro veškerý náklad, který máte v plánu přemísťovat. Komu by se zdálo, že je nakládání do vysokého SUV příliš namáhavé bude příjemně překvapený, protože kouzelné tlačítko po pravé straně prostoru kufru zařídí snížení vozidla pro nakládku zavazadel a dalších předmětů a napomůže tak menší námaze. Tažné zařízení je také možnou výbavou, kterou GLE disponuje.

Nemovitosti 14.4.2023

Po poměrně dlouhé době se v letech 2022/2023 znovu setkal trh nemovitostí v ČR s nepříznivými časy. Naposledy se to stalo v roce 2008, kdy dostal nemovitostní trh opravdu hodně za "uši". Vliv byl tehdy zahraniční. Jednalo se o hypoteční krizi v USA. Málem na ní zkrachovala největší americká banka a z toho je patrné, že nešlo o malý problém. Přeneslo se to prakticky do celého světa a mnoho developerů na tom tehdy odepsalo velké ztráty. Někteří skončili úplně. Od té doby nemovitostní trh rok od roku stále dynamicky rostl na hodnotě a v posledních letech v ČR až neúměrnou rychlostí. Až nad očekávání si nemovitosti poradili i s Covidovou krizí díky neustálému přísunu peněz do ekonomiky ze strany státu. Až v posledním roce jsou patrné velké změny. Stát bohužel spustil neúměrně velký nárůst inflace a spolu s válkou na Ukrajině a jejími dopady bylo mnoho lidí donuceno utahovat opasky se sílícími inflačními vlivy. Je s podivem, že výprodej na nemovitostním trhu zatím nenastal. Prodeje se sice vesměs zastavily nebo minimálně hodně zpomalily, abych nebyl úplně zlý, ale pokles cen nemovitostí se zatím úplně nedostavuje. Je pravdou, že ne všichni drží ceny před energetickou krizí a ceny jdou pomaličku dolů, ale mnoho prodávajících stále trvá na původních cenách. Rok 2023 bude v této tematice podle mě zlomový, protože velkému počtu hypotečních úvěrů končí fixační období a tím mnoha lidem přijde z banky nemilá zpráva, že jejich úvěry se navýší na splátkách o tisíce korun měsíčně(podle výší dluhu samozřejmě). Uvidíme zda to některým lidem podlomí kolena natolik, že budou nuceni své nemovitosti začít nabízet k prodeji. Pokud by k tomu došlo, tak spolu s faktem, (který jsem popsal malou chvíli nazpátek) že se zastavily prodeje, tak nastane pravděpodobně období "výprodeje". Bude zde velký počet lidí, kteří neutáhnou splátky svých úvěrů, tím budou nuceni prodat, ale na prodeje za tržní ceny není v současné době poptávka, tudíž prodej bude možný pouze za výprodejovou cenu. To by pomohlo srovnat nadnesené ceny nemovitostí, které jsme viděli v posledních letech. Problém ovšem vidím na druhé straně v tom, že na výprodej čekají už fronty hladových supů, aby za lepší ceny nakoupili a v budoucnu jim to vyneslo zajímavé zisky. Bude tedy otázkou, která z těchto misek vah bude mít navrch. Za sebe spíše předpokládám, že navrch bude mít kapitál ze stran těch supů a žádný velký pokles nás čekat nebude, ale nechme se překvapit. Alespoň drobná korekce by byla určitě vítána, že? Každopádně pro majitele hypotečních úvěrů se rýsují pravděpodobně lepší časy. V druhé polovině roku 2024 by se měla inflace dostat "pod kontrolu" a s ní by měly klesnout sazby úvěrů na snesitelnější hladinu. V současné chvíli se i ceny energií už zase otočily k poklesu a náklady nás všech budou snad brzy zase veselejší. A myšlenkou na závěr bych dnešní blog uzavřel a ta je, že v současné době neplatí ekonomická poučka: Když je vysoká inflace, investuj do nemovitostí a ty tě vysokou inflací bezbolestně provedou se ziskem. Díky okolnostem právě segment nemovitostí přefouknutý v minulých letech klesá a inflace neúměrně zvedá ceny, tudíž hledat dnes bezpečný přístav pro své investice není úplně snadný úkol. My víme co s tím. V případě zájmu se na nás můžete obrátit.